divendres, 22 de maig del 2009

VALORACIÓ MATERIAL

WEBQUEST "WEB TOUR MULTICOLOR"


La WQ analitzada fa un plantejament interessant en relació a la construcció del propi coneixement. Són els propis alumnes els que han de gestionar el seu procés i estructurar el disseny del seu treball. Serà a partir de la investigació, l'exploració, la reflexió i l'intercanvi amb els companys del grup que hauran d'estructurar la seva visió sobre el tema a tractar. Es fa doncs un plantejament constructivista de l'aprenentatge on l'alumne partint dels propis coneixements i amb la interacció amb el medi (informació i companys) podrà ampliar els seus punts de mira. S'activaran en la ZDP les eines necessàries per a fer una reestructuració dels continguts.

Metodològicament planteja un treball cooperatiu interessant. Cada alumne ha de interpretar un rol professional (historiador, economista, defensor dels drets humans, artista, periodista), sent a partir del punt de vista d'aquesta professió que podrà obtenir la informació que li interesa per a aportar la seva part al treball grupal. Per tant el treball cooperatiu es planteja en el format del trenclacosques, en que cada membre del grup compta amb part de la informació que cal per arribar a l'objectiu final. Tothom ha de participar del procés per a assolir la meta.
Per tant amb aquest plantejament la negociació i el pacte seran les eines principals a l'hora d'elaborar el treball conjunt. La metodologia potencia doncs l'autonomia i l'autoaprenentatge del grup.

La WQ pretén conèixer i entendre altres cultures. Des d'un punt de vista intercultural el plantejament inicial crec que és erroni, donat que:
- no té en compte la diversitat cultural existent al nostre territori on els alumnes amb orígen estranger es poden sentir poc motivats per la tasca donat que ells mateixos poden ser originaris d'una altra cultura.
- no planteja un anàlisis de totes les cultures ja que no hi inclou l'occidental
- planteja l'anàlisis d'altres cultures des d'un punt de vista occidental i no introduïnt paràmetres propis d'aquelles cultures.

Des d'un punt de vista intercultural, l'anàlisis seria més interessant si es plantegés des de conèixer les diferències i les semblances entre les cultures, conèxier els diferents punts de vista, conèixer els motius que han portat a cada societat a desenvolupar-se com ho ha fet, analitzar quins són aquells aspectes en que les diferents cultures poden aportar-se elements per a millorar, quins són els punts de vista en que no estan d'acord, etc...
Aquest segon plantejament ajudaria als alumnes a posicionar-se de forma diferents front la diversitat cultural, alhora que ajudaria a desenvolupar un pensament crític front la realitat de cada lloc, inclosa la realitat occidental. En aquest segon plantejament quedarien inclosos tots els alumnes tinguin l'orígen que tinguin, donat que es tracta de fer un analisi de les realitats i no un judici de les cultures no occidentals.
Concloent, caldria dir que si no es plantegen altres punts de vista per a l'anàlisis continuarem estant socialment en els paràmetres de la multiculturalitat, obviant altres opcions més interessants i enriquidores que poden proporcionar el contacte entre les diferents cultures.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada